ככה תחסכו בעמלות ניירות ערך!

עם ההתפתחות המואצת בשנים האחרונות של נושא ההשקעות בשוק ההון, צף הדיון על חיסכון בעמלות ניירות ערך. אם כך נשאלת השאלה, האם ניתן להוזיל עלויות עמלות אלו? ואם כן, כיצד ניתן לעשות זאת במידה המקסימלית? תשובתי לשאלה הראשונה הינה לא אחרת מכן, ובענק.

ובכן, הבה נתחיל לחסוך…

בשלב הראשון הייתי רוצה להפנות את תשומת ליבכם אל הגוף דרכו בחרתם להשקיע. סביר להניח שגוף זה הוא אחד מהבאים: בנק, ברוקר פרטי או בית השקעה. כיום, רוב המשקיעים בשוק בוחרים באפשרות הבנאלית והבטוחה לכאורה-הבנק כמובן.אך, זה לא סוד שהעמלות בבנקים גבוהות משמעותית מן העמלות בברוקרים או בבתי ההשקעות. למעשה, ישנה דרך למזער את עלות העמלות והיא באמצעות מיקוח. כן כן! תאמינו או לא, פשוט למדי. הבנקים מודעים לפער בין עלות העמלות שהם לוקחים לבין מוסדות אחרים ולעיתים קרובות הם פתוחים למשא ומתן,אם כי לא תמיד. אך הדבר אפשרי וכן ניתן להגיע איתם לתנאים הרצויים לנו ועל הדרך להנות מהביטחון שמקנה הבנק. שני ציפורים במכה אחת.

ניירות כסף ומחשבון

אולם, מה קורה כשהמיקוח אינו מקדם את מטרתכם?

בנקודה זו יש לשקול לבצע מעבר לבית השקעה או ברוקר פרטי לחילופין. מעבר שכזה, יעניק לכם ראש שקט הן בפן הבטיחותי והן בפן הכלכלי. כיום, רבים כבר הבינו שהבנקים דורשים, שלא בצדק, עמלות במחיר מופרז ומנצלים את היותם גוף פופולרי ומועדף בשל אמינותם המוכחת. מתוך נתונים שנאספו בשנה האחרונה נמצא כי בנק ירושלים הוא הבנק לו תשלמו הכי פחות בעמלות קנייה ומכירה.עוד נמצא, כי בנק יהב הוא הזול ביותר בעמלת דמי ניהול/שמירה.בנוסף, בנק הפועלים יקר יותר מבנק לאומי והעמלות בו יכולות להגיע לפי שלושה מהבנקים הזולים! באתרי אינטרנט אמינים ללא מטרות רווח, תוכלו למצוא את כל הפרטים המדוייקים שיציגו בפניכם טבלאות הכוללות עמלות ניירות ערך מעודכנות. מניתוח טבלה שכזו, ניתן להסיק שהכי משתלם הוא לעבור לבנק זול או לברוקר/בית השקעה. נקודה נוספת שחשוב לי לחשוף בפניכם היא שאתם לגמרי יכולים לחסוך בעמלות ובפרט בעמלות דמי הניהול המיותרות של הבנקים, בעיקר שאצל הברוקרים הפרטיים, אני בספק שתמצאו עמלה שכזו.עמלות דמי הניהול שגובים הבנקים, הן עמלות שנגבות באופן יחסי לתיק ההשקעות שבאמתחתכם. בדרך כלל הן מינוריות, אך הן מצטברות לסכום נרחב שעלול להגיע ל-0.5% מהתיק שלכם,וזה סכום לא קטן,בלשון המעטה.רבים הבינו שאין באמת צידוק ללקיחת העמלה המגוחכת הזו. אז למה הבנקים ממשיכים לדרוש אותה ללא הרף? התשובה הכי פשוטה היא כי הם יכולים. אוסיף ואומר שבכנסת נערכים נסיונות של שני החכים אלי כהן ומיקי לוי להביא לשינוי ולקדם הצעת חוק שתבטל את העמלה הזו שכל מטרתה היא לסחוט כספים מהמשקיעים. להלן תמצית דבריהם בעניין: "עמלות ניהול פיקדון ודמי משמרת הם עלויות שאין כל שירות בגינם, ולכן התשלום שנגבה עבורם הוא עושק ועבירה על חוק הגנת הצרכן".

אז איך תגיעו להחלטה השקולה ביותר עבורכם?

לשם כך, ראשית יש לבחון את אופי התיק שאתם מנהלים. במידה ואתם מנהלים תיק שכמעט ולא מבצעים בו פעולות, אז מה שצריך לעמוד לנגד עיניכם הוא לצמצם את דמי הניהול. מצד שני, אם אתם מבצעים פעולות באופן תדיר , חשוב שעמלות הביצוע יהיו כמה שיותר מינימליות. מתוך טבלאות הנתונים שניתן למצוא ברשת, בולטים שני בנקים באור חיובי- בנק יהב שדורש עמלת דמי ניהול נמוכה מאוד ובנק ירושלים שדורש עמלות ביצוע זולות במיוחד.

מהנתונים ניתן להסיק כי ההפרשים בין הבנקים מגיעים לסכומי עתק. מדובר בפער אדיר שמגיע לפי חמישה בין הבנק היקר ביותר לבנק הזול ביותר. כאשר התיקים גדולים יותר, אנחנו מדברים על פער שמגיע לפי עשרות. והמשמעות היא מטורפת. המספרים מדברים בעד עצמם. והתובנה הברורה ביותר היא שהבנקים הגדולים חד וחלק עושקים אותנו, ואנחנו פשוט נותנים להם. אז אם אתם מנהלים תיק השקעות דרך הבנק, שווה לכם לחשוב פעמיים האם זו הדרך הכי מחושבת שיש. כי אם אתם שואלים אותי,חד משמעית לא.

רוצים לקרוא כתבה בנושא מה זה סקר מנהלים לפרטים נוספים כנסו לכאן.

אולי יעניין אותך גם

תשלום מס שבח
פיננסים

מי פטורים מתשלום מס שבח?

מי שאינו בקיא בענייני הנדל"ן עלול לא להכיר את החוקים הנוגעים למס שבח. החוק קובע שעל כל רווח שנוצר בעקבות עסקת נדל"ן על המרוויח לשלם

קרא עוד »