דלקות בדרכי השתן – דרכי מניעה וטיפול

מהי בעצם דלקת בדרכי השתן?

דלקות המתפתחות בדרכי השתן (UTI – URINARY TRACT INFECTION) הן מצב מאוד שכיח, בעיקר אצל נשים. מדובר על מגוון דלקות הנגרמות ע"י חיידקים (למשל חיידק הקנדידה) ומתרחשות באזור כלשהו בדרכי השתן שלנו. או בשלפוחית עצמה או בצינורות דרכי השתן התחתונות ולעתים אף עולות למעלה לכיוון הכליות, מצב העלול להיות מסוכן.

דלקות בדרכי השתן אמנם פוגעות גם בגברים, אך הן הרבה הרבה יותר שכיחות אצל נשים, בעיקר בגלל הקרבה הפיזיולוגית של מערכת השתן למערכת העיכול אצל נשים. כמעט אחת מכל 5 נשים תקבל דלקת בדרכי השתן לפחות פעם אחת בחייה.

 

מהם הסימפטומים שיכולים להופיע במצב של דלקת?

התסמינים של הדלקת יכולים לכלול: כאב או צריבה בעת מתן שתן, תכיפות במתן שתן, אי יכולת להטיל שתן למרות שמרגישים צורך, שתן עכור ולא שקוף, דם בשתן, ריח חריף בשתן. שימו לב, במקרה שיש חום וכאבי גב תחתון בנוסף- יש להגיע מיד לרופא כיוון שזה מעלה חשד שהדלקת עלתה לכיוון הכליות.

 

מהן הסיבות להתפתחות של דלקת בדרכי השתן?

דלקות בדרכי השתן מתפתחות כאשר חיידקים מטפסים במעלה השופכה אל כיוון השלפוחית וצינורות השתן. חיידקים אלו משגשגים בסביבה בעלת PH בסיסי. דלקות בדרכי השתן יכולות להתפתח ממגוון סיבות. בין גורמי הסיכון הם קיום תדיר של יחסי מין ובעיקר אי שמירה על הגיינה לאחר קיום יחסי מין, הגיינה לקויה בשירותים, שימוש בדיאפרגמה המכילה קוטל זרע, גיל המנופאוזה (גיל המעבר אצל נשים). בנוסף ישנן נשים (בעיקר) אשר קירבה אנטומית גדולה יותר בין דרכי השתן למעיים יכולה להוות אצלן גורם סיכון אינדיבידואלי נוסף.

פגיעה במיקרו פלורה (החיידקים הטובים שיש לנו במעי ובמערכת השתן והואגינלית) גם כן מהווה גורם סיכון להתפתחות של זיהום, גם פטרייתי וגם חיידקי.

 

מניעה וטיפול בדלקות בדרכי השתן:

בכדי למנוע דלקות בדרכי השתן, ישנן מגוון פעולות שאנו יכולים ויכולות לעשות:

  • מי שסובלות מדלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן יכולות למנוע את חזרתן עם תוספי תזונה שונים שיש באתר PharmaPlus כגון די-מאנוז, ציס-קונטרול, כמוסות של חמוציות, יוטיפרו ועוד.
  • לשמור על הגיינה אופטימילית באזור מתן השתן שלנו. לנקות היטב ולשטוף במים וסבון עדין, בעיקר מיד לאחר קיום יחסי מין.
  • לשמור על PH חומצי. למשל לצרוך חמוציות (ניתן לרכוש גם תוסף תזונה של חמוציות במינון גבוה בבתי המרקחת). אמרנו כבר שהחיידקים באזור משגשגים בסביבה בסיסית ולכן אם אנו רוצים שחיידקים אלו יישטפו יותר טוב עם השתן ולא "יחנו" בתוך הצינורות אנו צריכים לדאוג לסביבה חומצית ככל הניתן.
  • לדאוג למיקרו פלורה של מערכת העיכול שלנו. החיידקים הטובים (הפרוביוטיים) מונעים הצטברות של מושבות חיידקיות לא רצויות.

 

טיפול בדלקת קיימת: באם כבר אובחנתם שיש לכם דלקת פעילה חיידקית, הטיפול יהיה אנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה תינתן כמובן רק ע"י הרופא ויש ליטול אותה בדיוק לפי הוראות הרופא המטפל. סוג האנטיביוטיקה שתינתן יהיה תלוי בסוג הדלקת הספציפית שתאובחן.   יחד עם הטיפול האנטיביוטי מומלץ ליטול פרוביוטיקה טובה אשר תחדש את מלאי החיידקים הטובים שבמעי ובאזור מערכת השתן והמערכת הואגינלית ובכך גם תעזור למנוע זיהום פטרת ואגינלי אשר קורה לעתים לאחר טיפול אנטיביוטי אצל נשים.

מקורות:

https://www.clalit.co.il/he/your_health/womens/Pages/cystitis.aspx

 

שלפוחית

אולי יעניין אותך גם

6 עובדות שלא הכרתם על אוזמפיק!
בריאות

6 עובדות שלא הכרתם על אוזמפיק!

קיימת תרופה פופולארית להרזיה שנרכשת בשנים האחרונות. עם התקופה הזו של עמידות וגיוס נתונים, חשיבותה של תרופה זו במאבק בהשמנה ובשמירה על משקל תוכל להתבטא

קרא עוד »