בריאות לפני הכל: כיצד קטמין מסייע בטיפול נפשי?

בריאות נפשית היא נושא חשוב שלא תמיד זוכה לתשומת הלב הראויה לו. עם זאת, ישנן דרכי טיפול שונות שיכולות לסייע במצבים של חוסר איזון נפשי. אחת האפשרויות המבטיחות היא שימוש בקטמין. קטמין הוא תרכובת כימית המיוצרת באופן טבעי במוח, וידועה בהשפעותיה החיוביות על מצב רוח ותפקוד קוגניטיבי. מחקרים הראו כי קטמין יעיל במיוחד במקרים של דיכאון, חרדה והפרעות נפשיות אחרות.

 

מהו קטמין?

קטמין הוא חומר כימי המצוי באופן טבעי בצמחים ובפטריות מסוימים. מבחינה כימית הוא שייך לקבוצת הטריפטמינים, אשר כוללת גם את הסרוטונין והדופמין. הקטמין פועל כמוליך עצבי במוח ומשפיע על מצב הרוח, התפיסה והחשיבה. בעשרות השנים האחרונות הקטמין נחקר רבות, הן כסם פסיכדלי והן כתרופה אפשרית למצבים נפשיים שונים כגון דיכאון והפרעת דחק פוסט-טראומטית. יש לו פוטנציאל טיפולי בזכות יכולתו לעורר שינויים ברשתות עצביות במוח.

מהו קטמין

הקטמין פועל על מערכת העצבים

קטמין הוא מוליך עצבי אשר פועל בעיקר על קולטני NMDA, סוג של קולטנים האחראים על תקשורת בין תאי עצב במוח. כאשר רמות הקטמין גבוהות, התקשורת בין תאי העצב משתפרת, מה שתורם לשיפור במצב הרוח, הזיכרון, קבלת החלטות ועוד. לעומת זאת, במצבים כמו דיכאון וחרדה, רמות הקטמין במוח נמוכות באופן משמעותי. שימוש בתוספי קטמין מסייע להעלות את רמות הקטמין ובכך לשפר את התסמינים.

 

השפעות חיוביות על דיכאון וחרדה

מחקרים הראו כי קטמין יעיל ביותר בהפחתת תסמינים של דיכאון מז'ורי ודיכאון קליני. השפעתו ניכרת לעיתים קרובות כבר לאחר מנה אחת, והיא בדרך כלל מלווה בשיפור משמעותי במצב הרוח, האנרגיה ותחושת האופטימיות. כמו כן, קטמין נמצא יעיל גם בהקלת חרדה והתקפי פאניקה.

הוא מפחית דאגנות ומחשבות שליליות חוזרות, ועוזר להרגעה ולתחושה כללית טובה יותר. חלק מהחוקרים אף מציעים להשתמש בקטמין כטיפול קו ראשון בהפרעות חרדה, במקום תרופות אנטי-דיכאוניות או איזון נפשי שגורמות לעיתים לתופעות לוואי משמעותיות. דרך נוספת ומשלימה לפעילות הקטמין היא באמצעות מטפל שהוסמך במסגרת לימודי פסיכותרפיה.

 

תופעות לוואי

יחד עם זאת, יש לציין כי בשימוש במינונים גבוהים של קטמין ישנו סיכון לתופעות לוואי כגון: כאבי ראש, בחילות, הזיות ואף התקפי חרדה. המינון המומלץ הוא בדרך כלל בין 200-500 מ"ג. עם זאת, רוב המשתמשים מדווחים כי תופעות הלוואי חולפות תוך שעות ספורות, והתועלת ארוכת הטווח גוברת בכל מקרה עליהן. יש להתייעץ עם רופא בטרם נטילת קטמין, במיוחד אם יש היסטוריה של מחלות לב או לחץ דם גבוה.

 

סיבות ליעילות הקטמין בהפרעות נפשיות

ישנן מספר סיבות לכך שקטמין כה יעיל במצבים של חוסר איזון נפשי:

  • מעורר גירוי ופעילות מוחית באזורים מסוימים במוח הקשורים לרגש חיובי.
  • מגביר ייצור של המוליך העצבי דופמין אשר אחראי על תחושת סיפוק ואושר.
  • מפחית דלקת במוח – מצב דלקתי כרוני תורם להיווצרות דיכאון ומצבים נפשיים אחרים.
  • הקטמין משפיע על הפרשת הורמון הצמיחה BDNF אשר חשוב לשיקום וצמיחה של תאי עצב חדשים וקישורים ביניהם.

כל אלו גורמים יחד לשיפור נפשי משמעותי.

סיבות ליעילות הקטמין בהפרעות נפשיות

אולי יעניין אותך גם

6 עובדות שלא הכרתם על אוזמפיק!
בריאות

6 עובדות שלא הכרתם על אוזמפיק!

קיימת תרופה פופולארית להרזיה שנרכשת בשנים האחרונות. עם התקופה הזו של עמידות וגיוס נתונים, חשיבותה של תרופה זו במאבק בהשמנה ובשמירה על משקל תוכל להתבטא

קרא עוד »
בריאות

למה עדיף גשר שקוף על גשר רגיל

בעולם של בריאות השיניים, אנשים רבים מחפשים טיפולים שונים כדי לטפל בבעיות השיניים שלהם. דאגה נפוצה שאנשים רבים מתמודדים איתה היא שיניים עקומות ולא מסודרות.

קרא עוד »