אילו פעולות ניתן לבצע עם ייפוי כוח כללי?

לא מעט פעמים בחיים שלנו אנחנו מוצאים את עצמנו מנועים מלבצע פעולה חשובה, שנראה שרק אנחנו יכולים לעשות. למשל – לפתוח או לסגור את חשבון הבנק שלנו, להעביר את האוטו טסט, או לרכוש דירה. בעיה. עבור מצבים כאלו מגדיר החוק אפשרות לתת לאדם עליו אנחנו סומכים, יכולת מלאה לנהל את עניינינו.

לאפשרות הזאת קוראים "ייפוי כוח" וישנם כמה כללים חשובים שכדאי מאוד לזכור כשאנחנו בוחרים בה. הטיפ החשוב מכל: לאשר את ייפוי הכוח מול עורך דין!

 

משמעותו של ייפוי הכוח

ייפוי כוח כללי הוא הסכם שבין צד אחד (מי שמכונה "מייפה הכוח") לבין צד שני (מי שמכונה "מיופה הכוח"). ההסכם הזה מאפשר לי בעצם לבקש מגורמים שונים להתייחס אל מיופה הכוח כאילו הוא אני לכל דבר ועניין. כלומר – מעכשיו הוא יוכל לבצע פעולות שרק אני יכול לעשות.

למשל, אדם זקן המתקשה ללכת בעצמו לסניף הבנק יכול לנסח הסכם ייפוי כוח כללי, שייאפשר לאדם שהוא בוטח בו, כמו אחד מילדיו, לבצע בחשבון שלו פעולות ממש כאילו הוא עצמו יושב מול הפקיד. דוגמא נפוצה נוספת היא ייפוי כוח עבור אדם שלא נמצא בגבולות המדינה. בעזרת הסכם זה, יוכל "מיופה הכוח" לטפל בנושאים כמו מכירה ורכישת נכסיו.

גם בעולם העסקי ייפוי כוח הוא כלי מועיל במיוחד, המאפשר להעביר לקולגה את היכולת לפעול בשמנו גם אם נבצר מאיתנו להגיע למשרד.

 

כוחו של ייפוי הכוח

כפי שניתן להבין, ייפוי כוח כללי נותן הרבה מאוד כוח למיופה, כוח מוחלט – למעשה. לצערנו, כבר שמענו לא פעם על אנשים שניצלו כוח זה לרעה. דוגמא מטרידה במיוחד היא של בן שהחליט למשוך את כל הכסף מהחשבון של אמו הקשישה על דעת עצמו!

לכן, מומלץ להחתים נוטריון על ייפוי הכוח. אותו איש מקצוע יכול לבדוק את ההיגיון במסמך הזה, ולוודא שמייפה הכוח באמת ובתמים מעוניין בהעברת הכוח לגורם אחר. בעזרת איש מקצוע, ניתן גם להגביל את הסמכות המועברת בעזרת ייפוי הכוח. כלומר, במעמד החתימה יוסדר בדיוק מה יכול ומה לא יכול המיופה לעשות, ולהרגיע את כל הצדדים.

 

דברים שחשוב לזכור

  • חשוב לזכור: מהרגע שההסכם נחתם, ועד שנחתם אחרת – ייפוי הכוח עומד על תילו. אם שכחתם לבטל אותו, יכול להיות שמיופה הכוח שלכם עוד יכול להסתובב בעולם ולפעול מטעמכם! כמובן שהחוק מגן עליכם, ואם מיופה הכוח מחליט לפעול בצורה שאינה תואמת את האינטרסים שלכם, ומהווה למעשה בגידה באמונכם, תוכלו לתבוע אותו לפיצוי.
  • ניתן גם להגביל מראש את זמן תוקפו של ייפוי הכוח במעמד החתימה. בכל מקרה נזכיר שהסכם שכזה תקף עד לעשר שנים ממעמד החתימה.
  • לייפוי כוח יכולת להקל על חיינו מאוד, רק לא לשכוח להתנהג איתו בזהירות.

ייפוי כוח כללי

אולי יעניין אותך גם