האם קריטי שלחוקר פרטי יהיה רישיון?

הנסיבות שמובילות אותנו לשכור את שירותו של חוקר פרטי הן לרוב רגישות ומורכבות, ולכן על החוקר הפרטי שאנחנו לוקחים להיות בעל מקצוע רב ניסיון עם התמחות הרלוונטית.

בדומה למקצועות מסוימים בישראל, על מנת שאדם יוכל לעסוק בחקירות פרטיות הוא נדרש לרישיון.

למעשה, רישיון הוא הבסיס בבחירת חוקר פרטי והוא הדבר הראשון שאתם צריכים לבדוק כאשר אתם שוכרים חוקר לעבודה.

 

מדוע חוקר פרטי נדרש לרישיון?

בשנת 1972 הסדיר החוק את פעילותם של חוקרים פרטיים ושירותי שמירה. מדובר בתחום מורכב ורגיש שקל לסטות ממנו לפעילות לא אתית או לא חוקית, ולכן החוק מתייחס לנקודות הרלוונטיות ומאזן בין הצורך של הלקוח במידע חיוני לבין הזכויות של המושא הנחקר. החוק מתייחס לסוגיות חשובות בחקירות פרטיות, בניהן האזנות למכשירי טלפון, מצלמות נסתרות, התחזות לגורמי אכיפה וכמובן – רישיון חוקר פרטי.

 

כיצד מקבלים רישיון חוקר פרטי?

את הרישיון לעסוק במקצוע חוקר פרטי מקבלים ממשרד המשפטים, והחוק קובע כי אסור לאדם לעסוק בתחום אלא אם הוא מחזיק ברישיון הנדרש. לצורך קבלת הרישיון יש לעמוד בתנאים הבאים:

  1. להחזיק באזרחות או תושבות קבע בישראל
  2. גיל 18 ומעלה
  3. סיום 12 שנות לימוד
  4. מעבר בהצלחה בחינות ייעודיות מטעם משרד המשפטים
  5. הכשרה של 3 שנים לפחות ב-6 שנים האחרונות במשרד חקירות מוכר
  6. ללא מבנה אישיות שמעלה חשד לסיכון בטחון ושלום הציבור

 

אדם שעומד בדרישות לעיל יכול לקבל רישיון ולעסוק כשכיר במשרד חקירות, אך כשלעצמן דרישות אלו לא מספיקות כדי לעבוד כעצמאי ולפתוח משרד חקירות משלו. לאחר התמחות של 5 שנים במשרד חקירות מוכר, יוכל החוקר לקבל רישיון ולעבוד בשוק החופשי כחוקר עצמאי.

 

עמידה בכללי אתיקה

פעמים רבות לקוחות מזמינים חקירה פרטית כאשר הם בלשון המעטה לא חפצים בטובת המושא הנחקר. גם במקרים כאלו (ולמעשה במיוחד במקרים כאלו) חובה לשמור על כללי אתיקה ואסור להתדרדר למקומות לא חוקיים ולא מוסריים. מסיבה זו מגדיר החוק פעולות שלחוקר פרטי אסור לבצע. כך למשל אוסר החוק על חוקרים פרטיים לבצע את הפעולות הבאות:

  1. התקנת מכשירי ציתות לשם האזנות סתר
  2. התחזות לבעל מקצוע כדי לקבל מידע אודות חקירה. כמו כן על החוקר אסור להעמיד פנים שהוא מחזיק רישיון כלשהו שאין בידו.
  3. התחזות לגורמי אכיפת חוק כגון שוטרים, פקחים ועובדי ציבור.

 

לעיתים קיים פיתוי להוזיל עלויות ולנקוט בשיטות חקירה לא אתיות. שימו לב כי מי שעלול להפסיד מכך בסופו של דבר הוא מזמין החקירה: חקירות לא אתיות או ללא רישיון הן עבירה פלילית, עלולות להביא לפסילת הראיות שנאספו לגרום להעמדה לדין של מזמין החקירה.

 

משרד חקירות בצפון

אם אתם זקוקים לשירותו של חוקר פרטי בצפון אנחנו ממליצים ליצור קשר עם משרד חקירות אברמסון. זהו משרד ותיק הפעיל מאז שנת 1972, ובראשו עומד החוקר הפרטי אמיר אברמסון. המשרד מתמחה בחקירות פרטיות ואיסוף מודיעין ומבטיח מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר ושמירה מקסימלית על דיסקרטיות.

 

איש חקירות

אולי יעניין אותך גם