5 סוגי החזרי מס שכדאי לכם לבדוק אם מגיעים לכם

הדרך של המדינה לממן את מנגנוניה דוגמת ביטחון, חינוך או רפואה, כרוכה בגביית מס מתושבי המדינה.

המיסים נאכפים בצורה ישירה באמצעות גביית מס על סוגי עסקאות ובצורה ישירה באמצעות גביית מס הכנסה.

לצד מנגנוני החבות, קיימות הטבות והנחות מסוימות על גובה המס.

כאשר הטבות אלו אינן מנוצלות במועד, ניתנת האפשרות לקבל מידי המדינה החזר של מס אשר שולם שלא לצורך. 

 

החזר מס – על קצה המזלג

אדם נדרש לתשלום מס במספר רב של צמתים ונקודות בחייו. בין אם מדובר בעסקה של רכישת מחשב או מכונית, בין אם מדובר במשיכת כספי פיקדון ובין אם מדובר בכספים שאותו אדם הרוויח במסגרת משלח ידו. בכל אחת מהפעולות הללו, מנוכה מס בשיעור כלשהו.

לצד החובה במס קיימים פטורים ונקודות זיכוי המאפשרים קיזוז והפחתה של גובה המס. לעיתים קורה שנישום אינו מודע לאותן נקודות זיכוי או פטורים להם הוא זכאי ומגלה זאת בדיעבד. במקרה כזה, מאפשרת לו המדינה להגיש בקשה מתאימה ולקבל החזר על מיסים ששולמו על ידו בצורה עודפת. לפניכם מספר החזרי מס נפוצים שכדאי להכיר, או במילים אחרות, החזר מס – זכותך!

 

1 – החזר מס הכנסה שנוכה במקור

המעסיק מנכה משכר העובד השכיר מס הכנסה על בסיס חודשי. לעומת זאת, המס על הכנסה מחושב על ידי רשויות המס באופן שנתי. כך יכול להיות מצב שבו אדם השתכר בחודש אחד 20,000 ₪ שמהם נוכו 6,000 ₪ מס הכנסה וחודש לאחר מכן לא להשתכר כלל. במצב כזה, בראיה שנתית, הוא צפוי להיות זכאי להחזר עבור המס ששולם בחודש בו השתכר 20,000 ₪.

 

2 – החזר מס הכנסה עקב קבלת פטור

פקודת מס הכנסה מחילה שלל הטבות מס ופטורים ממס, אולם לשם יישום הטבות אלו, על הנישום לוודא כי הצהיר על אותם מאפיינים מזכים. בין המאפיינים הללו ניתן למנות הטבה לחיילים משוחררים ב- 3 השנים לאחר שחרורם, פטור ממס לנכים בשיעור נכות מסוים ונקודות זיכוי להורים לילדים.

לעיתים הנישום מגלה על זכאותו בשל קיום אחד מהקריטריונים הנקובים בחוק רק בדיעבד ולאחר שנוכה מהכנסתו מס שאינו מגלם את נקודת הזיכוי להן הוא זכאי. במצב שכזה, ניתנת לו האפשרות לבקש החזר של המס שנגבה ממנו מבלי לשקלל את נקודות הזיכוי עליהן לא הצהיר וזאת עד לטווח של 6 שנים לאחור.

 

3 – החזר מס רכישה

בעת רכישת דירת מגורים, חל על העסקה מס ושמו מס רכישה, אשר נדרש להיות משולם על ידי קונה הנכס. היקף המס תלוי במספר פרמטרים ולעיתים היעדר מיצוי הזכות על ידי מודעות לכלל הפרמטרים המזכים, עשוי לגרום לתשלום מס רכישה גבוה שלא לצורך. במקרה כזה, מתאפשר לרוכש להגיש בקשה לקבלת החזר מס רכישה תוך הוכחת עמידתו בקריטריונים המזכים.

 

4 – החזר מס שבח

בדומה למס רכישה, מס שבח הוא מס החל על המוכר נכס והוא מתייחס לפער בין מחיר הקניה המקורי של הנכס למחיר בו אותו אדם מכר את הנכס לאחר מכן. יחד עם זאת, החוק מאפשר פטורים והפחתות של גובה מס השבח. במקרה של טעות בהבנת תחולת הקריטריונים, יכול המוכר לבקש החזר מס תוך הצגת נתונים לרשויות המס לפיהם שילם מס שבח בצורה עודפת.

 

5 – החזר מס ערך מוסף

כאשר אדם מפעיל עסק באופן עצמאי ומחזור הכנסותיו עולה על סך מסוים או שהוא משתייך לקבוצת מקצועות המנויה בחוק, עליו להיות עוסק מורשה אשר גובה בכל עסקה גם מס ערך מוסף עבור המדינה. יחד עם זאת, עוסק מסוג זה רשאי לבקש החזר עבור מס ערך מוסף ששולם על ידו בעת רכישות שביצע עבור העסק שלו. החזר זה נקרא ניכוי מס תשומות.

 

החזרי מס – הכסף הכלוא מחכה שיידרשו אותו

אדם עשוי לשלם מס במשך שנים רבות מבלי לדעת כי הוא זכאי להטבות וקיזוזים אשר היו מאפשרים לו הכנסה גבוהה יותר. השלב הראשון הוא שינוי תודעתי ומעבר למצב של מודעות והקפדה על בדיקה של מירב הזכאויות החלות עליו, גם אם מדובר בהליך בירוקרטי מול רשויות המס. השלב השני, הוא הגשת בקשה להחזר של מס ששולם באופן עודף.

 

מחשבון

אולי יעניין אותך גם

תשלום מס שבח
פיננסים

מי פטורים מתשלום מס שבח?

מי שאינו בקיא בענייני הנדל"ן עלול לא להכיר את החוקים הנוגעים למס שבח. החוק קובע שעל כל רווח שנוצר בעקבות עסקת נדל"ן על המרוויח לשלם

קרא עוד »
דולרים
פיננסים

המדריך המלא לקרנות פנסיה

בעולם אידאלי, כולנו היינו לומדים כמה שנים, מתחילים לעבוד ואחרי 40 שנה פחות או יותר יוצאים לגמלאות. את המשכורת שקיבלנו באותן 40 שנה, תחליף קצבה

קרא עוד »