ניתוח בהיעדר הסכמת חולה – מה זה ואיך מטפלים בזה?

הפרה של זכותו של מטופל להחליט על טיפולו הרפואי יכולה להיות רשלנות רפואית. כאשר הפרה כזו גורמת למטופל חבלה חמורה, ניתן לתבוע את הרופא או בית החולים. נסביר כאן בדיוק מה כוללת תביעה כזו, מתי ניתן לתבוע וכיצד לעשות זאת.

 

מה מוגדר כרשלנות רפואית?

רשלנות רפואית פירושה גם הזנחה רפואית, כלומר שהרופא עשה משהו לא בסדר. אך רשלנות רפואית לא תמיד נובעת מכך שהרופא טעה בביצוע ניתוח או אבחן מצב רפואי באופן שגוי. היא  יכולה לנבוע גם מרופא שמבצע טיפול מסוים ללא אישור.

גורם רפואי חייב לקבל את הסכמתו של המטופל עבור הטיפול שהוא מעוניין לבצע. אי קבלת הסכמת המטופל לפני הטיפול עלולה להשתמש כרשלנות, ואף להוות פשע במצבים מסוימים. כאשר אותה רשלנות גורמת למטופל נזק, ניתן להצדיק תביעת רשלנות רפואית.

 

כיצד ניתן להגדיר הסכמה?

המשמעות של הסכמה מפורשת היא בדיוק כפי שזה נשמע – המטופל מסכים באופן ספציפי, בדרך כלל בכתב, לטיפול הרפואי.

נדרשת הסכמה מפורשת בכתב בכדי לבצע ניתוח, ולעיתים קרובות היא נדרשת גם לטיפולים רפואיים אחרים. אם עברת אי פעם ניתוח, אולי אתה זוכר שמישהו הגיע אליך עם טופס של עמוד אחד או שניים המתאר את הליך הניתוח, הציג רשימה של סיבוכים פוטנציאליים, ואולי אף פירט על הליכים כירורגיים נוספים שהרופא לבצע במקרה של סיבוכים.

לאחר מכן הרופא אמור להגיע לדון בטופס ולענות על כל שאלה שיש לך בנוגע לניתוח ולצורה. הניתוח לא אמור להתבצע אלא אם כן חתמת על הטופס.

 

מתי ישנה עילה לתביעה בגלל חוסר הסכמה מפורשת?

טענות על חוסר הסכמה מפורשת יכולות להופיע כאשר רופא מבצע ניתוח בחלק הגוף הלא נכון, או אם הרופא מחליט לבצע הליך כירורגי נוסף שאינו נדרש עקב מצב חירום, כאשר המטופל הסכים רק להליך האחד המופיע בטופס ההסכמה.

בעיות הסכמה מפורשת יכולות לצוץ גם כאשר מתרחש סיבוך במהלך הניתוח ובעיה בטופס ההסכמה כדלקמן:

  • טופס ההסכמה לא זיהה את הסיבוך המסוים שהתרחש כסיבוך אפשרי.
  • הסיבוך שהתרחש היה למעשה שכיח יותר ממה שצוין בטופס ההסכמה.
  • ההסברים של הרופא לסיבוכים האפשריים היו שונים מהאמור בטופס ההסכמה.

 

האם הפרת הסכמה בלבד היא עילה לתביעה?

לא בפני עצמה. על מנת להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, על המטופל להוכיח כי הגורם הרפואי גרם נזק, ונזק זה היה התוצאה הישירה של המעשה הרשלני – הפרת ההסכמה. מטופלים מגישים תביעה בגין רשלנות רפואית בבקשה לפיצוי בגין נזק. אם לא נגרם כל נזק ממשי מהפרת ההסכמה, אין עילה להגשת תביעה.

אם לדעתך המקרה שלך יכול להצדיק תביעה, מומלץ לשוחח עם עורך דין מקומי בעל ניסיון במקרי רשלנות רפואית.

למידע על רשלנות רפואית לחץ כאן

 

סמל משפטי מזהב

אולי יעניין אותך גם