משכנתא לקניית דירה מכונס נכסים – איך זה עובד?

קבלנים ופרטיים שנמצאים בקשיים כלכליים, מגיעים לפשיטת רגל ונאלצים להפקיד את הנכס למכירה באמצעות כונס נכסים לאחר עיקולו.

הכתבה תעסוק בתהליך של רכישה מכונס נכסים ומימון הנכס באמצעות המשכנתא.

 

הצד הרווחי של הרוכש

לצד הצער בפשיטת רגל של קבלנים או פרטיים, הנאלצים למסור את הנכסים שלהם להוצאה לפועל, ישנו צד רווחי לרוכשים אותם. הנכסים עומדים למכירה באמצעות מכרזים של כונס הנכסים והציבור רשאי להציע הצעות. אלו הזוכים במכרזים רוכשים את הנכסים בזול ובשילוב עם הון עצמי הם לוקחים הלוואת משכנתא בתנאים נוחים כמו ברכישת נכסים רגילים. מומלץ להתייעץ עם יועצי משכנתאות, ראו way out דף הבית, שילוו אתכם לאורך כל תהליך הרכישה והמשכנתא. הכונסים מומחים בנדל"ן ומעוניינים לסגור עסקאות מהר ובאופן רווחי להם ולכם, לצד זה ישנם מספר סיכונים שכדאי לקחת בחשבון.

 

לאילו סיכונים צריך להיות מודע?

בזמן הגשת ההצעות למכרז על נכס מכונס נכסים, על המציעים לשלם 10% ממחיר ההצעה עד שהכונס מחליט על הזכייה. יש לקחת בחשבון שהכסף יעמוד לאורך זמן עד לקבלת ההחלטות של הכונס. במידה ומישהו אחר זכה, הפיקדון מוחזר לכם, אך במידה ואתם זכיתם והחלטתם לוותר על הרכישה, הפיקדון לא יוחזר. בנוסף, מסירת הנכס עלולה להתעכב מסיבות הקשורות בהליכי ההוצאה לפועל כמו ניקיון הנכס מחובות. אמנם אינכם קשורים לעניין, אך בינתיים לקחתם משכנתא, התחלתם לשלם אותה והנכס עדיין "תקוע" בהליכים שונים המעכבים את מסירתו. בעיה נוספת היא מצב הנכס. כאשר רוכשים נכס בעסקה רגילה, האחריות על מסירת נכס תקין היא של המוכר. במקרה של רכישת נכס מכונס נכסים האחריות היא על הרוכש. כלומר, ייתכן והנכס שווה פחות ממה ששילמתם בשל ליקויים שלא ידעתם עליהם. למרות הסיכונים הללו ישנן מס' יתרונות.

 

מהם היתרונות?

כפי שצוין זוהי עסקה רווחית כיוון שניתן לרכוש את הנכס זול יותר ממחיר השוק. יתרון נוסף הוא שהנכס ללא חובות או עיקולים בסוף התהליך. למרות זאת, על הרוכש לשלם על הנכס רק לאחר שההסכם מאושר ולרשום הערת אזהרה רק בשלב זה. בדרך כלל הרוכש יקבל דו"ח שמאי שהעריך את שווי הדירה וכך גם יידע מה ערכה לפני ביצוע העסקה. לאורך כל התהליך כונס הנכסים חייב לפעול בהגינות כלפי הרוכש כך שאין חשש שירמו אתכם. עוד יתרון הוא שמיד בסיום העסקה ניתן להיכנס לנכס ואין צורך לחכות לפינוי המוכר כפי שלעיתים קורה בעסקאות רגילות. במידה והעסקה לא תצא לפועל מסיבות שונות עליהן אחראי כונס הנכסים, יוחזר כל הכסף לרוכש.

 

משכנתא לרכישה מכונס נכסים

המשכנתא היא אותה משכנתא שלוקחים לרכישת נכס בעסקה רגילה. ההבדל הוא לגבי מה עושים עם תשלומי המשכנתא כאשר הנכס תקוע ואתם כבר התחלתם לשלם אותה. הפתרון הוא לקחת הלוואה משלימה שאפשר להחזיר תוך תקופה קצרה. כמו כן, משפחות שתכננו רכישת דירה חדשה מקבלן ורוצים לקחת פחות משכנתא, ייתכן ויחליטו לרכוש דירה מכונס נכסים, להשקיע בפיקדון הראשוני את ההון האישי ולאחר הרכישה לקחת פחות משכנתא ממה שהיו לוקחים על דירה חדשה. יש להפעיל שיקול דעת, לבדוק בעיתונים מדי פעם על דירות המוצעות על ידי כונס נכסים ולהחליט מה שמתאים לצרכים שלכם. אין מה לחשוש מרכישה כזו כי בסה"כ הרכישה תתבצע מול נציג משפטי ואין חשש ש"יעבדו עליכם". כדאי להתייעץ עם יועץ משכנתאות לגבי סכום המשכנתא המינימלי אותו תצטרכו להלוות מהבנק עבור נכס כזה, או לחילופין, תקופת משכנתא קצרה.

 

תשלומים

אולי יעניין אותך גם

תשלום מס שבח
פיננסים

מי פטורים מתשלום מס שבח?

מי שאינו בקיא בענייני הנדל"ן עלול לא להכיר את החוקים הנוגעים למס שבח. החוק קובע שעל כל רווח שנוצר בעקבות עסקת נדל"ן על המרוויח לשלם

קרא עוד »
דולרים
פיננסים

המדריך המלא לקרנות פנסיה

בעולם אידאלי, כולנו היינו לומדים כמה שנים, מתחילים לעבוד ואחרי 40 שנה פחות או יותר יוצאים לגמלאות. את המשכורת שקיבלנו באותן 40 שנה, תחליף קצבה

קרא עוד »