מה לעשות אם זומנתם לחקירה באזהרה?  

חקירה באזהרה היא מצב שבו אדם נחקר משום שהוא חשוד בעבירה מסוימת, כחשוד מרכזי או כאחד מקבוצת חשודים. חקירה באזהרה היא סיטואציה מאוד לא נעימה, המעוררת חששות רבים. בין אם ביצעתם את המיוחס לכם ובין אם לא, ישנם צעדים שכדאי לנקוט, ודרכים בהן כדי להתנהל, על מנת למזער את הנזקים העלולים להיגרם לכם.  

חקירה באזהרה מתרחשת כאשר אדם חשוד בעבירה מסוימת, כחשוד מרכזי או כחלק מקבוצת חשודים. במידה ומצאתם את עצמכם בסיטואציה מורכבת זו, אתם ודאי חוששים ותוהים כיצד יש להתנהל. נכון, זהו מצב שמראש עדיף לא להגיע אליו, אבל כמו תמיד, יש דברים שנכון יותר לעשות, ודברים אחרים שעדיף להימנע מהם.

 

ראשית פנו לעורך דין

במידה וזומנתם לחקירה, שלהבנתכם מיועדת לחקירת עבירות צווארון לבן, עבירות מס או כל עבירה כלכלית אחרת, חשוב מאוד לפנות תחילה לעורך דין המומחה בתחום. חשוב לדעת שבמקרים רבים חקירה באזהרה היא סיטואציה עליה מודיעים באמצע חקירה רגילה, אליה מזומן החשוד מבלי לדעת כי הוא נחשד בעבירה כלשהי. לכן חשוב ביותר להיוועץ תחילה בעורך דין, גם על מנת לקבל הדרכה והסבר, וגם כדי שבמידה ואכן תמצאו את עצמכם במצב של חקירה באזהרה, תוכלו להתייעץ עם עורך דין בהתאם לזכותכם.

 

זכרו שכל דבר שתגידו עשוי לשמש כנגדכם

במקרים בהם החקירה מתחילה כחקירה רגילה, החוקרים עשויים לנסות לגרום לכם לחוש בנוח ולהרגיע אתכם שהדברים שתאמרו לא יתועדו ואין להם השלכות. אך במציאות אין זה כך. כל מה שנאמר בחקירה משטרתית הוא משמעותי ועלול לשמש כראייה. היזהרו בדבריכם, השתדלו להשיב בקצרה ככל הניתן ואל תנדבו מידע שלא נשאלתם לגביו.

 

שאלו את החוקר אם אתם חשודים

כאמור, פעמים רבות חקירה באזהרה מתחילה בחקירה רגילה, משום שעד רגע ההודעה על כך שהנחקר חשוד בעבירה, אין חובה ליידע אותו על כך או על יתר זכויותיו. לכן ניתן בהחלט לשאול את החוקר באופן ישיר אם אתם חשודים בעבירה כלשהי, כדי שתוכלו לקבל את זכויותיכם כחשודים הנמצאים בחקירה באזהרה.

 

בקשו לשמוע בפירוט את החשדות נגדכם

הרגע בו החקירה הופכת לחקירה באזהרה, כלומר רגע הקראת החשדות, הוא רגע מלחיץ ומפחיד, אך חשוב לא לאבד עשתונות. זכותכם לדעת במה אתם חשודים ולבקש פירוט נוסף והסבר נוסף ככל שתצטרכו. בסעיף העבירה כשלעצמו, ללא פירוט עובדתי של זמן התרחשות, מקום האירוע, נסיבות וכו', אין די מידע שיוכל לסייע לעורך הדין שלכם, ולכן חשוב שתבקשו לקבל פירוט נרחב ככל הניתן אודות החשדות נגדכם.

 

שימו לב להתנהלות החוקרים

כאמור, סיטואציה של חקירה באזהרה היא סיטואציה מפחידה ולא נעימה. יחד עם זאת, יש לכם, גם כחשודים, זכויות אשר אסור לפגוע בהן. במידה ואתם חשים מאוימים, או שמשתמשים נגדכם בטקטיקה העשויה להיות פסולה, בקשו ליצור קשר עם עורך הדין שלכם.

עבירות צווארון לבן

אולי יעניין אותך גם