הטרדה מינית בזום: על התופעה המטרידה ואיך ניתן למגר אותה?

המעבר לעבודה מרחוק נראתה ברגע הראשון כמו "תרופת הנגד" להטרדות מיניות.

אבל דיונים ומפגשים דרך אפליקציית הזום רק העתיקו את ההטרדות המיניות למרחב הווירטואלי כך שהתופעה החמורה עדיין ממשיכה להתקיים.

מה עושים נגד הטרדה מינית בזום והאם אפשר לעצור את זה?

 

מה קובע החוק?

על פי החוק, הטרדה מינית איננה מחייבת מגע. לשון החוק מפרטת מספר התנהגויות שונות שנחשבות הטרדה מינית וביניהן: סחיטה באיומים, הצעה חוזרת ונשנית בעלת אופי מיני, מעשה מגונה הכולל מגע עצמי, התייחסות חוזרת למיניותו של אדם, יחס משפיל או מבזה לגבי מינו או מיניותו של אדם וגם פרסום צילום, הקלטה או סרט של אדם. מטבע הדברים, כל אלו יכולים להתקיים דרך פלטפורמת הזום המקובלת.

 

הטרדה מינית דרך זום

דוגמאות לאירועי הטרדה מינית דרך הזום כבר באמת לא חסרים: מרצה שעינג את עצמו תוך כדי שיעור שערך לסטודנטים שלו בזום, תמונה של איבר מין גברי ששותפה על המסך בישיבת הנהלה וגם אמירות כאלו ואחרות שרק שימרו את השיח הרעיל או המגדרי במקום העבודה, אלא שכעת במקום שיבוצע פנים אל פנים, הוא מתבצע דרך המסך.

הדוגמאות שהצגנו הן כמובן רק אלו שפורסמו, כאשר עדיין לא נאמרה כאן חצי מילה לגבי הטרדות מיניות בשיעורי הזום של תלמידי תיכון או יסודי וגם על מה שמתרחש מאחורי הקלעים מול מראיינים ומרואיינים למקומות עבודה חדשים בתקופת הקורונה.

 

איך מתלוננים על הטרדה בזום?

נשים וגברים שנפגעו מינית דרך הזום, יוכלו להתלונן על כך בדרכים המקובלות: פנייה לאחראי/ת למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, הגשת תלונה במשטרה ופתיחה בהליך פלילי לתביעת פיצויים (ניתן לתבוע ישירות את המטריד, את המעסיק או את הארגון, כאשר על פי החוק ניתן לקבל פיצויים עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק).

 

איך אפשר למנוע את התופעה?

חשוב שכל המשתמשים בזום (חברות, ארגונים, עמיתים, קולגות, מערכת החינוך והאקדמיה) ירכשו כללים בנוגע לשיחות הזום ויבוצע ריענון נהלים בנוגע למניעת הטרדה מינית בהתאם להוראות החוק. מעסיקים חייבים להמשיך לקיים, גם בעידן הזום, הסברות והדרכות בנושא, לספק לעובדים סביבת עבודה בטוחה ומוגנת וכמובן לבדוק כל תלונה שהגיעה אליהם, בין אם כתלונה ישירה מעובד ובין אם כשמועה שמסתובבת במשרד.

 

דרכים אישיות להתגונן

למשתתפי הזום קיימת גם האפשרות להקליט ולתעד את השיחות דרך הפלטפורמה, מה שעשוי לקצר את הבירוקרטיה בשלב הבדיקה ולעמוד על הוכחות חותכות להטרדה שהתרחשה. ניתן לעשות זאת גם דרך הפלטפורמה עצמה אך גם דרך מספר תוכנות חיצוניות, אותן ניתן למצוא בקלות דרך חיפוש בגוגל.

 

בשורה התחתונה:

ייתכן שגם אחרי שתחלוף תקופת הקורונה, תחומי חיים רבים ימצאו דווקא את ההתנהלות השוטפת בזום כפתרון המוצלח גם להמשך הדרך ולכן יש להמשיך לעורר מודעות בנושא, להתגונן ולא לשתוק בשום אופן. מידע נוסף לגבי הטרדה מינית בזום ובכלל תמצאו בכתובת https://www.dw-law.co.il.

 

אנשי משפט

אולי יעניין אותך גם