3 דרכים להתמודדות עם הפרעת דחק פוסט טראומתית

בכל שלב בחיים, ללא כל הכנה מוקדמת, אנו עלולים להיתקל במאורע שעשוי להותיר בנו משקעים נפשיים קשים.

עבור חלק מדובר בהתמודדות עם מחלה קשה או תאונת דרכים, מקרי אלימות ואונס, מצבי מלחמה או התעללות – הגורמים שעשויים לעורר הרעת דחק פוסט טראומטית הם רבים.

בכתבה הבאה נסביר מהי למעשה ההפרעת הדחק פוסט טראומטית ונספר על 3 דרכי התמודדות שעשויים לעזור לטפל בהפרעה זאת.

 

הפרעת דחק פוסט טראומטית – במה מדובר למעשה?

מדובר בהפרעה נפשית אשר נגרמת בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי. בשנים שלאחר האירוע הלוקים בהפרעה יסבלו ממגוון תסמינים כגון פלאשבקים וסיוטים, הימנעות ממצבים שמזכירים את האירוע, פגיעה בקוגניציה ופגיעה במצב הרוח (לרבות תופעות של דיכאון וחרדה) ומצבים של עוררות יתר ואף נטייה להתפרצויות זעם ולתוקפנות.

 

דרכי התמודדות עם הפרעות דחק פוסט טראומטיות

קימות שיטות רבות להתמודדות עם מצבי פוסט טראומה וכל העת צצים מחקרים חדשים בתחום ושיטות טיפול חדשות. כיום ניתן למנות 3שיטות אשר זוכות להתעניינות רבה ולשימוש נרחב:

  1. טיפול תרופתי – למרות שלא קיים טיפול תרופתי ייעודי שפותח על מנת להתמודד עם מצבים של הפרעות דחק פוסט טראומטיות, הטיפול התרופתי הוא אחד מאמצעי הטיפול הראשונים שנותנים לאדם שאובחן כסובל מפוסט טראומה. לרוב מדובר בתרופות שנועדו לטיפול בדיכאון כמו תרופות מעכבות ספיגה של סרוטונין במוח  (תרופות SSRI) או תרופות שנועדו לטפל בחרדה. כמו כן לעיתים נעשה שימוש בתרופות אופיאטית שנועדו לשיכוך כאבים, אם כי יש ליטול תרופות שכאלה במשורה בשל אופיין הממכר.
  2. טיפול PE – טיפול PE (Prolonged exposure therapy) הנקרא גם בעברית תרפיה בחשיפה ממושכת הוא אחד הטיפולים הנפוצים המשמשים לטיפול בהפרעות דחק פוסט טראומטיות. אנשים אשר סובלים מפוסט טראומה נוטים להימנע מחשיבה על המאורע הטראומטי שחוו ואף נמנעים מעשיית פעולות שמזכירות להם את הטראומה או הגעה למקומות שעלולים להזכיר להם את שקרה. הימנעות זאת מונעת מהפחד להצפה רגשית. במסגרת תרפיה בחשיפה המטופל עובר חשיפה מבוקרת והדרגתית בסביבה בטוחה.
  3. טיפול באמצעות בעלי חיים – ידוע כי לליטוף בעלי חיים יש השפעה מרגיעה ועל כן עשויה לסייע לויסות רגשי בקרב אנשים המתמודדים עם פוסט טראומה. נוסף לכך, קיימים כלבי טיפול אשר יכולים לזהות מצבי לחץ ומצוקה נפשית בקרב הבעלים שלהם. כלבים שכאלו יכולים להעיר אדם פוסט טראומטי שלוקה בסיוט או לקפוץ עליו ולהרגיע אותו בעת התקף חרדה. כלבים אלו עברו אימון מקצועי אצל עמותות מקצועיות המתמחות בנושא בהתאם לצרכים המשתנים של האדם הלוקה בהפרעת הדחק הפוסט טראומטית. בניגוד למצב של כלבי מחמד רגילים ובדומה למצב עם כלבי נחייה לאנשים עם מוגבלות ראייה, כלבי טיפול אלו ניתן לקחת לכל מקום כמעט ללא הגבלה שכן מדובר בכלב עבודה שמסייע לאדם המתמודד עם מגבלות.

החיים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית הם לא פשוטים ועל כן חשוב ביותר לפנות לגורמי טיפול מקצועיים שיכולו לסייע בהתמודדות עם מצב זה. למידע נוסף היכנסו וקראו על טיפולים ופתרונות לבריאות הנפש.

 

פאזל

אולי יעניין אותך גם

6 עובדות שלא הכרתם על אוזמפיק!
בריאות

6 עובדות שלא הכרתם על אוזמפיק!

קיימת תרופה פופולארית להרזיה שנרכשת בשנים האחרונות. עם התקופה הזו של עמידות וגיוס נתונים, חשיבותה של תרופה זו במאבק בהשמנה ובשמירה על משקל תוכל להתבטא

קרא עוד »