איך לפרש נכון תלושי שכר

רבים מאיתנו מכירים את הטקסיות של הגעת תלוש המשכורת ועימו כמובן המשכורת המיוחלת.

מגיע מסמך לא ברור שכולל הרבה מידע ושמות עמומים לחלוטין, רואים נקודות זיכוי, סכומים שעולים וטבלאות שמונות נתונים שאנחנו לא בטוחים על משמעותם.

בעקבות הקושי שבקריאת תלושי שכר רבים מעדיפים להסתכל על שורת החיובים ולראות מה המשכורת שיצאה בסוף. אבל, חשוב לזכור שלכל אחת מהשורות בתלוש השכר היא בעלת ערך כספי, חלקן עם ערך משמעותי שאנחנו לא יודעים להבין ואחרות פחות.

בין אם אתם שכירים ומקבלים את תלוש המשכורת מן המעביד ובין אם אתם עצמאיים שבאמצעות חברות חיצוניות כמו איזי תלוש מקבלים את השכר – יש לתלוש השכר חשיבות שלא כדאי להמעיט בחשיבותה.

 

מה היתרונות של קריאת תלושי השכר ?

מלבד הבנה של סך החיובים והזכויות שנותרו, שכן תלושי שכר מעגנים הרבה מן הזכויות הסוציאליות החשובות שמגיעות לעובדים שכירים – ימי מחלה, ימי חופשה, הפרשה לפנסיה ועוד, אלא קריאה נכונה של תלושי השכר יכולה לסייע לעלות על בעיות וטעויות שהתבצעו – במידה וניתן למנוען, ניתן להגדיל את המשכורת ולוודא שמקבלים את מירב הזכויות.

 

מבנה תלוש השכר

תלוש השכר כולל המון סוגים של מידע, החל מהסכום היבש על שעות העבודה עצמן, "שכר היסוד", הזכויות השונות שמגיעות והצבירה שלהן (ימי חופשה, ימי מחלה), הפרשות לפנסיה, פיצויי פיטורין, ובין תוספות נוספות, בין אם כאלו הדרושות לפי חוק כמו נסיעות ולעיתים הלבשה וגם תוספות כמו בונוסים ועמלות שונות שמגיעות לפי חוזה ההעסקה עם המעביד.

כל רכיב מופיע בנפרד בשורה וסך הרכיבים יוצרים את המשכורת עצמה. הסכום הכולל שנמצא הוא זה שמוצהר למס ההכנסה וממנו נגזרים תשלומי המיסים השונים, לכן, טעות באחד הרכיבים משפיעה על תשלום המס – השפעה חשובה ומשמעותית.

 

איפה נופלות טעויות מרכזיות ?

מקום מרכזי מאוד לטעויות הוא מקום ההפרשה לפנסיה, ישנם מקרים שבהם בטעות מופרש לפנסיה רק שכר היסוד, שכפי שאנו יודעים הוא נמוך יותר מאשר המשכורת הכוללת, לעיתים בהרבה. המשמעויות של טעויות בהפקדה לפנסיה תשפיע על חיינו לאחר שנפסיק לעבוד – גיל שבו השכר חשוב במיוחד.

בדומה, יש לבדוק האם ההפקדות לאפיקי חסכון אחרים נעשים על בסיס שכר היסוד או המשכורת הסופית, כלומר, קופות הגמל ולעיתים קרנות ההשתלמות. גם באפיקי חסכון אלו, אפיקי חסכון לטווח הבינוני עלולות ליפול טעויות קריטיות.

 

הכנסות החייבות למיסים שונים

הרבה פעמים ההכנסה שצריכה להיות מחושבת לסוגי המס השונים איננה ההכנסה שמחושבת לפנסיה מכל מיני טעמים, יש לוודא שהסכומים המופרשים למיסוי הם מדויקים, על מנת למנוע מצבים בעייתיים מאוד בעתיד. אותו העקרון תקף גם כלפי הכנסה שמופרשת לביטוח הלאומי (יש הכנסות שפטורות ממיסוי כזה או אחר). כדאי לשים לב גם לנקודות הזיכוי השונות שערכן יכול להיות מאוד גבוה.

 

חישוב חשבונית

אולי יעניין אותך גם

תשלום מס שבח
פיננסים

מי פטורים מתשלום מס שבח?

מי שאינו בקיא בענייני הנדל"ן עלול לא להכיר את החוקים הנוגעים למס שבח. החוק קובע שעל כל רווח שנוצר בעקבות עסקת נדל"ן על המרוויח לשלם

קרא עוד »