מהן ההשפעות הפיזיולוגיות של צום לסירוגין

השיטות הקיימות בימינו המבטיחות הרזייה וחיים בריאים, הן אינסופיות.

כדורים סופגי שומן, מכשירי כושר מיוחדים, דיאטות כאסח ועוד. כמובן שיש שיטות מתונות יותר ששמות דגש על אורח חיים בריא ושההורדה במשקל תבוא תוך כדי.

אחת מהשיטות הללו היא ״צום לסירוגין״, שיטה המשלבת

צומות בין הארוחות, ונחשבת כיום לצעקה האחרונה בתחום הבריאות.

על מנת להבין לעומק כיצד השיטה עובדת, למה היא מצליחה ואיך היא שונה משיטות נוספות, עלינו לדעת – מהן ההשפעות הפיזיולוגיות של צום לסירוגין?

מדוע לעשות צום לסירוגין?

ראשית, זה יותר נוח. זו דרך נהדרת להמשיך לאכול בלי לנקוט בדיאטה קיצונית שתמנע מכם מזונות שאתם אוהבים וחושקים בהם. אין כאן עניין או חשיבות יתרה לקלוריות. בנוסף, שיטה זו היא דרך נהדרת לשמור על מסת שריר תוך כדי הרזייה. אבל הכי חשוב, צום לסירוגין היא אחת האסטרטגיות הכי פשוטות שיש להורדת משקל מיותר תוך כדי שמירה על משקל תקין מכיוון שהוא דורש שינוי התנהגותי בזמני האכילה, ופחות במה שאנחנו צורכים.

 

כיצד פועלת השיטה?

כדי להבין כיצד השיטה מובילה להפחתת שומן עלינו להבין מה הצום עושה לגופנו. גוף האדם נחשב במצב ״מוזן״ כל עוד הוא מעכל וקולט מזון. קליטת המזון מתחילה עם מתן הארוחה ונמשכת בין שלוש לחמש שעות, עד שהגוף מעכל את כל האוכל. בזמן תהליך הקליטה והעיכול, לגוף קשה מאוד לשרוף תאי שומן מכיוון שרמת האינסולין גבוהה בזמן זה. לאחר תהליך העיכול הגוף נכנס למצב של ״לאחר הספיגה״. זמן זה נמשך בין כמה שעות עד לכמה ימים (תלוי בסוג הצום שעושים) ולפי השיטה זוהי תקופת הצום. הרבה יותר קל לגוף לשרוף שומן במצב צום מכיוון שרמות האינסולין בדם נמוכות. משמע, כשאתה במצב צום, גופך יכול לשרוף שומן שלא היה נגיש במהלך מצב העיכול.

 

ירידה במשקל ושריפת שומן

מעבר לכך שהגוף נוטה לשרוף שומן ברמות אינסולין נמוכות, אכילה בתקופת זמן מוגדרת יכולה לעזור לאנשים להפחית את מספר הקלוריות שהם צורכים. כאשר אתה מתכנן את הארוחה היטב, ובהנחה שהיא הארוחה היחידה ביום, ניתן להגביל מראש את צריכת הקלוריות וגם לשלוט עליה. מחקרים רבים מראים כי ה״נשנושים״ שאנשים נוטים לצרוך בין הארוחות הם בעלי אפקט השמנה לא פחות גדול מהארוחה עצמה. כאשר אתה צם בין הארוחות, האפקט הזה מתבטל.

 

מניעת מחלות

מומחים רבים אומרים ששיטת הצום לסירוגין מפחיתה את הסיכון לחלות בסכרת סוג 2, בעיות לב, סוגים מסוימים של סרטן ומחלות הקשורות למערכת העצבים. למשל בקרב חולי סכרת, הצום לסירוגין מקטין את רמת הגלוקוז בגוף בכמעט 6% (!). תופעה נוספת, היא שצום מתון (כזה התחום בזמן של כמה שעות) מגן על האזור במח שאחראי על הלמידה והזכרון ומאט הופעת מחלות המשפיעות על המח.

 

שלד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram